Grønne bønner m. tomat og feta


750 g grønne bønner, frost 300 g cherrytomat 100 g feta (eller vesterhavsost, primadonna, cheddar e.l.) 50 g. grønne oliven u. sten 2 tsk. olivenolie (eller 1 tsk. smør) håndfuld skyllet og hakket ramsløg (eller fx. persille, basilikum...) salt og peber evt. lidt fintrevet citronskal og citronsaft 2 spsk. ristede pinjekerner Skær cherrytomater i halve eller kvarte. Skyl og hak ramsløg. Skær fetaen i tern og oliven halveres. Kom det hele op i en skål. Rist pinjekernerne på en tør pande ved middelvarme, hvis de ikke er købt ristede. Sæt en gryde over og kog bønnerne lige fra frost i saltet vand. De skal kun lige have et par min, så pas på de ikke bliver udkogte. Dræner bønnerne godt i et dørslag, og kom dem op i skålen sammen med friskkværnet peber og evt. lidt fintrevet citronskal og citronsaft. Vend det hele godt rundt og sørg for at tomater, ost og oliven også kommer lidt op til toppen igen og ikke forputter sig i bunden af skålen. Drys til sidst med pinjekernerne og server til fx. laks, kylling e.l. TIP: Er det ikke ramsløg sæson, så tilsæt lidt presset hvidløg og lidt krydderurter (fx. persille/purløg eller basilikum) Jeg tilsætter også gerne lidt tørret timian og oregano - nemt og giver gode smage. TIP: lav gerne ekstra for så er der nemme rester til frokost eller aftensmad dagen efter. EAT TO PERFORM: Tilsæt evt. kogte speltkerner, brune ris, pasta, bygkerner e.l. og du har en endnu mere mættende salat (inkl. flere kulhydrater) eller spis evt. bare brød til.

NYESTE INDLÆG
ARKIV
FOLLOW ME
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon