Rodfrugtegratin m. porre

En nem, lækker og cremet ret, som sagtens kan varieres, hvis du har andre rodfrugter du gerne vil bruge.

Både god til fisk, kylling eller måske nogle gode frikadeller. Men også bare god sammen med en frisk salat og evt. godt brød til.

Ingredienser (2-3 pers.)

350 g persillerod 350 g gulerod 270 g porre (ca. 3 stk) 250 g madlavningsfløde fx. cremefine 7% 1 Æg 75 g vesterhavsost, Thise Mejeri (eller fx cheddar, mozarella, gouda e.l.) ½-1 spsk dijon sennep salt og peber muskatnød stødt eller nyrevet skræl og skær persillerod og gulerødder i lidt skrå skiver på ca. 1/2 cm. tykkelse. tag det yderste blad af porrene og skær roden af. Skær også dem i skiver, og skyl dem herefter godt i et dørslag (nogle porre kan gemme på en del jord) Varm en sautepande eller bredbundet gryde op med en klat olie/smør. Steg pastinakker og gulerødder i 5 min. Vend rundt undervejs. tilsæt nu porre sammen med salt og friskkværnet peber. Vend det godt rundt og kom gerne låg på. Lad stå et par minutter. I mellemtiden mixes madlavningsfløde m. æg, muskat, dijonsennep samt lidt salt og peber igen. Riv osten. kom nu grøntsagerne op i et ildfast fad drys med 2/3 af osten og hæld herefter madlavningsflødeblandingen over. Vend godt rundt, så der kommer ost ned mellem grøntsagerne og madlavningsfløden fordeler sig godt. Fordel den sidste 1/3 ost ud over. Kommes i en forvarmet 210 grader ovn i ca. 30 min. Super lækkert tilbehør til alt lige fra kylling til frikadeller, bøf, fisk osv. TIP: Eller prøv fx at tilsætte skinketern e.l. til retten. TIP: Undgå ekstra opvask og lav det hele i en pande/gryde, som tåler at komme i ovnen. Næringsindhold pr. person: 324 kcal, 14 g. protein, 26 g. kulhydrat, 17 g. fedt.

NYESTE INDLÆG
ARKIV
FOLLOW ME
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

Eat To Perform

Fiilsvej 7

7500 Holstebro

info@eattoperform.dk

LOUISE LJUNGBERG

KOST- OG LIVSSTILS COACH 

Mobil: 61 33 39 31

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon