Risengrød - med fuldkorn (i ovn)

Er du som mig stor fan af risengrød og risalamande, så vil dette være lige noget for dig. God varm eller kold, og så er den perfekt til mellemmåltider, aftenhygge og som restitutions måltid.

Risengrød lavet i ovnen har flere fordele: du skal næsten ikke røre og så brænder det ikke på :-)

Ingredienser (af 2 liter)

170 g grødris, brune 100 g grødris

1 l letmælk + 1 l vand (evt. nykogt)

(mælk og vand kan erstattes af 2 l. skummetmælk) 2 spsk vaniljesukker 1 tsk salt kom risene i en større gryde som tåler at komme i ovnen. Tilsæt salt, kogende vand og mælken. Rør rundt med en træske. kom låg på og sæt gryden i ovnen på en rist ved 115 grader varmluft. Grøden er ca færdig efter 3½ time.

Rør i gryden ca 3-4 gange undervejs i de sidste par timer. Laver du fx kun den halve mængde grød, tager det nok kun 2 timer. Tag grøden ud af ovnen, når den har den ønskede konsistens. Rør evt vanilje i grøden. spises varm eller kold. God som en del af et restitutionsmåltid eller som et mellemmåltid. gerne toppet med lidt friske bær og grofthakkede nødder. TIP: lav et sødere mellemmåltid ved at tilsætte lidt sødemiddel eller sukker. TIP: Mix en lille skål grød med lidt skyr/græsk yoghurt e.l. (fx. vaniljeskyr). Den kendte piskede fløde fungere altså også :-) TIP: Vi har alle godt gavn af fuldkorn, så hvis man gerne vil spise risengrød eller en risalamande ofte i dec. md., så er det da fedt at kunne lave den lidt sundere og få lidt fuldkorn sammen med.

NYESTE INDLÆG
ARKIV
FOLLOW ME
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

Eat To Perform

Fiilsvej 7

7500 Holstebro

info@eattoperform.dk

LOUISE LJUNGBERG

KOST- OG LIVSSTILS COACH 

Mobil: 61 33 39 31

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon