Spinatpandekager

Flotte grønne pandekager - til aftensmad, frokost eller madpakken. Lav evt. en lakserulle og skær i skiver til frokostbordet, brunchen men også til julefrokosten :-)

Ingredienser (7-8 stk.)

100 g. frisk spinat 75 g. grahamsmel (eller fx fint fuldkornshvedemel) 75 g hvedemel 4 dl. vand ½-1 tsk salt 3 æg 3 tsk. smør til stegning Skyl og afdryp spinaten lidt. Kom alle ingredienserne, undtaget smør, i en foodprocesser eller god blender, og kør til rimelig ensartet/jævn pandekagedej. Hæld evt. dejen over i en kande, så du nemmere kan hælde dejen på panden (rør gerne i kanden inden hver gang du skal hælde ny portion på panden). Varm en slip-let pande op og tilsæt lidt af smørret. Panden skal have jævn varme. Hæld en portion dej på panden (ikke for tykt et lag), og så skal det gå lidt tjept med at få dejen hældt ud til siderne (vend og drej panden i luften). Steg dem ca. 3-4 min. på den første side - vend dem med en stor paletkniv og steg ca. 3 min her (hvis du laver mange, så tag evt. flere pander i brug). Flotte grønne pandekager - server med det fyld du lige har i køleskabet, men fx så står laksens flotte farve simpelthen godt til den friske grønne ;-) Måske tilsat lidt persille-purløgsskyr dressing, asparges, salat/fintsnittet kål. Eller hvad med stegte tigerrejer samt fyld a la wok. TIP: kan holde sig i køleskabet 3-4 dage. Er gode til madpakken, en hurtig aftensmad eller frokost. Også flotte som udskårne kolde ruller på et brunch-/buffet bord. TIP: Faktisk også god med lidt sødt - fx. banan og mørk chokolade 70% eller lidt hjemmelavet smørepålæg, eller hvad med lidt hytteost, tørret frugt, honning, kanel og nødder, bare lidt syltetøj..... Næringsindhold pr. pandekage: 110 kcal, 5,3 g. protein. 14 g. kulhydrat, 3,8 g. fedt.

NYESTE INDLÆG
ARKIV
FOLLOW ME
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon